Wednesday, May 19, 2004

HIKMAH BESAR

Saudara saudari sekalian, ini adalah kisah benar. Aksi² yg bakal saya ceritakan ini adalah dilarang keras untuk anda lakukan, kecuali atas nasihat doktor. Bersedia untuk membaca pengakuan diri saya sendiri..

Pagi kelmarin kepala saya terasa sakit sekali...mungkin disebabkan faktor cuaca..dari dingin ke panas..panas ke dingin..dingin ke salji..winter sonata ke autumn in my heart...hmm..tidak ada kepastian sekali...

Maka saya pun bertanyakan sahabat saya jika dia mempunya 'panadol'..baca dengan teliti..'panadol'ya adik²...dia mengatakan, kemarin dia juga sakit kepala..lantas dia pun membeli 2 biji panadol..dan tidak lama selepas itu..'voila!..dia pun kembali ceria dan girang..(wow, sungguh effektif)

Selepas sarapan pagi saya pun mengambil keputusan untuk menelan sebiji panadol tersebut..namun saya sedikit hairan kerana panadol tersebut berbentuk bujur & panjang...ada tulisan di ubat itu.."Milidon 650" mungkin ini panadol dari syarikat lain...dalam fikiran saya..saya rasa ia bukan sesuatu yg ganjil kerana sebelum ini saya pernah juga memakan panadol berwarna biru..hmm..

Tidak sampai 5 minit, tiba² jari² saya terasa gatal dan sakit..dan kepala saya..dan seterusnya ke kaki..

"Oh no..ini mesti gara² ubat tadi" ( <--saya benar² mengatakan ini)

saya pun tanpa berlengah lagi langsung mengambil medical form dan mendapatkan tandatangan dari accountant kami di atas yg telah di authorised kan untuk menandatangani surat kebenaran ke panel doktor.

Accountant: Aiya..u sakit apa OOO..

Me: adalah..cepat sign..saya sakit ni

Accountant: Saya pun ada ubat juga ooo

tanpa memedulikan dia, saya pun terus berlalu meninggalkan accountant yg membosankan itu. Nasib baiklah klinik panel hanya di depan opis. Sesampai di bawah saya sempat lagi melaporkan keadaan saya kepada Miza & Alvin ( <--engineer yg alpa ) pada waktu itu tangan saya sudah bengkak dan membelon..mereka pun menyuruh saya menyegerakan diri ke klinik yg hanya beberapa langkah dari tempat mereka berdiri. Sesampai saja saya di klinik, serta merta saya terasa muka saya panas sekali..rupa²nya allergic saya sudah menjalar ke seluruh badan..Untunglah patient yg ada cuma saya...apabila saya masuk ke dalam bilik doktor..doktor tersebut langsung mengambil tindakan yg cepat dengan memberikan injection dan beberapa ubat..katanya ubat yg saya ambil tidak dapat diterima oleh badan saya...suhu badan saya juga naik mendadak..Maka saya dinasihati pulang dengan segera dan sekaligus saya diberi MC 1 hari..sebelum itu doktor sempat memeriksa tekanan darah saya...alhamdullilah tekanan darah normal..

Selepas injection, kondisi muka saya pun semakin surut..saya pun langsung menelefon bapak saya dan memberitahu perkara yg sebenar..selepas itu saya pun menunggu kedatangan bapak saya...secara kebetulan kami terserempak dengan mama saya yg baru balik dari pejabat MAS, mama saya pun tumpang sekaki menghantar saya balik... Di dalam van,..tiba² saya merasa degupan jantung saya semakin kencang..dan tangan menjadi sejuk..saya pun menyuruh bapak saya cepat² menghantar saya pulang..

Sesampai sahaja di depan rumah..pandangan saya mula kabur, jantung saya berdegup kencang sekali..dan kemudian...*gedebuk*..iya tuan² dan puan²..saya telah pengsan..

Yang saya ingat...saya sudah terbaring di ruang tamu..Sebenarnya sebelum saya rebah orang terakhir di mata saya adalah anak saya...saat itu..saya benar² menyangka jantung saya akan terhenti (ini serius ni..) sehingga saya sempat mengucap di dalam hati..

Alhamdullilah syukur ke hadrat Illahi keadaan saya semakin baik..walaupun degupan jantung saya agak slow..Saya yakin ada hikmah disebalik perkara ini...Saya mau sholat dulu..

Keluarga dan sahabat handai..doakan saya OK.

No comments: