Saturday, May 15, 2004

FROM KK WITH LOVE

Semalam, selepas pulang dari kerja saya sempat pulang ke rumah mengambil beberapa helai pakaian buat pengembara 3A...hmm..adalah dalam 2 beg pakaian banyaknya...Walaupun destinasinya kali ini hanyalah kampung halaman saya, tapi kepulangan kali ini sangat penting buat seluruh keluarga : Malam ke-7 Arwah datuk saya.

Hujan yg turun dari pagi tidaklah selebat mana jika dibandingkan dengan hari sebelumnya. Dari rumah kami bertolak ke Center Point untuk menjemput sepupu saya yg baru sampai dari tempat kerja. Bila tiba di center point perut kami ber-3 terasa lapar..Kami pun sempat menyinggahkan diri ke Nasi ayam RM2.80( ini untuk bapak saya) dan ke Bakery Multi Bake. Kemudian kami pun makan dengan lahapnya..em..sebenarnya saya sahaja yg makan dengan lahapnya..

Dalam perjalanan sepupu saya pidah mengatakan:

"jangan lupa kasi remind saya beli ais 2 plastik di Fatimah Trading"

saya pun mengatakan:

"OK" [Jawapan ringkas dan padat..pilihan bijak!:Motto bulan ini]

Selepas itu kami pun:

"Zzzz..krooh..krohhh" <--ini si pidah yg berdengkur
Eem..ndak bah..sebenarnya tiada yg berdengkur..ini hanya aksi tambahan..

Tidak lama kami pun sampai di Fatimah Trading..

Pidah: Kasi Ais 2 plastik (bertanya kepada peniaga)

Me: berapa satu harga dia?

Pidah:RM2

Me:OOo

Peniaga: Wei Mapla..kasi ais 2!

Me & Pidah: (dalam hati) Mapla???

Selepas itu kami pun on the way ke rumah nenek saya. Setibanya kami di rumah nenek saya, saya melihat kereta yg ada hanya beberapa buah sahaja..di ruang tamu juga hanya terdapat segelintir keluarga..hati menjadi sebak..
Mengikut kata keluarga saya di hari pertama keluarga/sahabat handai yg datang sangat banyak sehingga tak terlayan oleh mereka..hmm..ndak apalah..Mungkin kerana faktor cuaca.

Namun, bila berkumpul begini sedikit sebanyak kesedihan kami berkurangan juga...apalagi bila mendengar cerita² makcik saya mengenai peristiwa yg berlaku di kampung sewaktu kami di tempat kerja.

peristiwa 1:
Saya hanya sempat membawa sepasang baju Acap, dan kemarin semua baju Acap telah dipakai..maka di waktu petang setelah mandi, Acap telah di'kemban'kan oleh mama saya sementara menunggu baju yg dibawa oleh saya dari rumah..Mungkin kerana terlalu lama menunggu Acap pun tertidur sambil berkemban di atas katil.

peristiwa 2:
Adik secara tidak sengaja telah melihat sepupu saya Imah, yg berumur sama seperti Acap sedang memakai baju..Adik telah melihat 'sesuatu' yg meng'confused'kan dirinya..maka dia bertanya kepada makcik saya:

Adik: Kenapa Ima tiada *tut*..kenapa Ima punya *tut* macam bontot..

Makcik-saya:(tidak dapat menahan ketawa)..hahahahahah [seharusnya memberi penjelasan]

Adik: Kenapa??

Makcik-saya: em..em..memang macam tu sebab imah perempuan.

Ketika malam menjelma setelah kami sampai di papar dari membeli ais, makcik saya telah menceritakan hal tersebut...saya hanya tersenyum..kerana saya tahu Adik pasti akan mencari jawapan yg tepat dan padat sehingga dapat...tidak lama selepas itu..ketika menonton perlawanan badminton (Indonesia-Denmark..btw, Indonesia kalah..suami saya frust!! he he)Adik telah melaporkan kepada saya hal tersebut:

Adik: Umi, umi tau..Imah punya macam *tut*...kenapa macam tu?

Me: OOOo..adik tengok org pakai baju aa??.

Adik: Icham pun tengok..Icham mandi sama Imah lagi..tapi kenapa Ima punya macam tu?.. Sebab dia pergi Dr. Bahrin kena sunat kah?

Me: Ndak boleh tengok org mandi ok?..em..iya sudah sunat..tapi..em..(harus mencari jawapan dengan cepat..!!) em..em..em..em..

Akhirnya dek keboringan, Adik pun berlalu kerana lambat menerima jawapan yg sepatutnya..dan dia menceritakan lagi hal yg sama kepada makcik² yg lain..sambil² itu saya cuba mencari jawapan yg bernas..(dalam fikiran waktu itu: sebabnya adalah..em....em.... em..em.....sebab..em..em...)

No comments: