Monday, April 26, 2004

in loving memory-ikan-jomblo saya

masih terbayang² di benak fikiran akan kelincahan si ikan-jomblo berenang² manja di dalam akuarium. Kilauan sisiknya yang kelihatan seperti emas habib jewels yg berharga RM1000 ke atas..(Mahal tu..). Kini si ikan-jomblo sudah tiada..seminggu telah berlalu...tapi kesedihan masih menyelubungi diri. Melihatkan akuarium sepi tanpa bebola oksigen...yg ada hanyalah kekosongan...

Masih segar diingatan saya bagaimana saya menyedari si ikan-jomblo sudah tidak bernyawa...dengan mulut ternganga dan sirip lemah longlai...si ikan-jomblo sudah tidak bergerak lagi...saya pun menangis hiba..apatah lagi mendengar adik berkata

adik: kalau ikan mati bolehlah makan.

Me: erk..mana boleh makan.

adik: kenapa?..kita selalu makan ikan..adakah ndak boleh makan??

Me: itu ikan laut..ini ikan akuarium..

adik: sebab ini anak ikan kan?..nanti kesian mama dia..? nanti mama dia marah?

Me: dik..let me explain,ikan jenis ini adalah jenis ikan eksotik..ndak boleh makan..ianya adalah untuk di pelihara sebagai hobi...bla..bla..

adik: ?? adik mau tengok vcd dulu..

Me: wait..i'm not finish yet...:-(

Masih terbayang saat² indah saya bersama si ikan-jomblo. Ketika saya memandikannya..ketika saya memberinya makan...Ketika menidurkannya..hm....salah kenangan..itu kenangan bersama kucing saya yg telah pergi meninggalkan saya sewaktu tingkatan 4...namanya ringgo...ringgo adalah kucing kesyangan kami sekeluarga......emm berbalik kepada ikan kesayangan saya si ikan-jomblo.......waduh..saya tidak biasa ini semua..bapak saya baru sahaja membeli makanan ikan RM10 untuk 2 botol...(dibeli ketika sale-murah saja)..jadi siapakah yg akan menghabiskannya....???!! katakan!!..sorry..kerana sangat emotional..

I miss u..ikan-jomblo...(soundtrack lagu kanak² bertajuk mari menangkap ikan sayup² kedengaran )

No comments: