Monday, March 15, 2004

Duit..duit..di mana kau duit....

Hmm..rasanya masalah bagi orang kebanyakkan seperti saya rata²nya adalah berpunca daripada helaian kertas dan syiling yang dipanggil duit..ataupun 'usin' mengikut kata nenek saya...tapi bukannya usin panggilan bagi pakcik saya..pakcik saya namanya pakcik tusin bukan pakcik usin...

Setelah bekerja ini..barulah saya tahu betapa besar nilai duit itu sendiri...walau 1 sen pun saya tidak akan persiakan..apalagi sekarang McD, KFC dan 'restoran²-yg-tidak-seberapa-tapi-herannya-ada-tax' telah menjalankan lagi kempen menggunakan sen² @ cukai....dewasa ini,1 sen pun sungguh bernilai...
Sekarang saya dapat merasakan...duit bukan sekadar duit...entah kenapa setiap kali saya mendapat gaji saya selalu terbayang bahwasanya material duit yg saya terima itu terkandung setiap titik peluh saya, setiap saraf otak yg sakit bila tension buat kerja, setiap nafas...waduh²...rasanya seperti sebahagian dr saya ada di duit itu...Disebabkan itulah saya lebih berhati² ketika berbelanja...em..walaupun kadang² tergoda juga untuk membeli barang yg sama skali tidak ada kepentingan dalam hidup saya..seperti membeli 'vcd hantu yg melampau'...
Ada kawan saya pernah bilang,

"woi..banyak duit pun banyak problem juga...bukan boleh beli keriangan yg berpanjangan"

"woi...memangla duit ndak boleh beli keriangan...mana ada keriangan dijual di kedai.."

itulah jawapan saya.

hmmm..bila dompet kosong tidak ada duit...kepala saya pula penuh memikirkan duit.......

No comments: