Tuesday, February 17, 2004

Van Hijau bapak saya..

it's a bird..it's a plane...it's..van hijau bapak saya.Begitulah glamernya van hijau bapak saya.Sebenarnya saya tidak pernah suka warna hijau van bapak saya ini. well,....asalkan van itu tidak berwarna oren mahupun pink ndak apalah...
Sebenarnya bapa saya nekad untuk membeli van setelah mendapat cucu pertama.Lagi pula kereta kami waktu itu sudah tidak mampu lagi untuk menanggung beban kami 4 beradik.Setiap kali hari raya...kami semua akan dilanda "dilema" untuk pulang kampung...iya..seperti lagu Nelly itu..
Namun, selain dari kami..ramai sahabat handai yg pernah menaiki van hijau bapak saya ini..iyalah..nama pun van...jadi kalau ke mana² ramai orang boleh ikut...
Tidak silap saya van itu dibeli pada tahun 1998..dan sekarang setelah hampir 6 tahun van itu bersama kami..dan semakin uzur...isk..isk...dan kemarin buat ke sekian kalinya...clutch belt van hijau kesayangan bapak saya telah putus di tengah jalan on the way to federal highway...tapi disebabkan van hijau bapak saya itu colournya sangat glamer di kalangan sahabat handai dan keluarga..maka ramailah menelepon saya untuk bertanya sekiranya saya memerlukan bantuan....dan ada yg mengatakan dari jauh lagi sudah melihat van hijau bapak saya seolah² memanggil² untuk meminta tolong...em...itu melebih sudah....
hmm...rupa²nya disebalik warna hijau yg saya anggap hodoh @ bida' itu.....ada keistimewaan yang tidak pernah saya sedari.Disebabkan warna yang bida' itulah kami telah dihujani pelbagai gossip...em..maksud saya pertolongan dari sahabat handai..begitulah kuatnya aura hijau van bapak saya ini
Oh van hijau bapak saya, saya selalu menghina warnamu..dengan kata² nista..tapi saya lupa bahawa van hijau inilah yang banyak menabur bakti kepada tuanmu yang kejam ini...tiba² ingatan saya seolah² back to the past...
di dalam awan² jelas kelihatan:
*keriangan wajah anak² saya di dalam van sambil bermain "askar² pergi berperang.." ...sambil melompat² dan memukul² kaca jendela..
*Keriangan ketika membeli TV 29' tanpa perlu membayar x-tra untuk kos penghantaran...
*Keriangan melihat anak² saya dapat tidur di dalam van yang kerusinya boleh dilipat dan dibuka menjadi katil teak wood...aisey.....kerusi yang boleh adjust itu la..
*Keriangan membersihkan van itu..(ini keriangan bapak saya)

Terlalu banyak keriangan bersama van hijau bapak saya, yang telah jauh saya lupakan...dan hari ini van hijau bapak saya sedang berehat di rumah..terasa janggal naik kereta lain untuk ke tempat kerja...

semoga van hijau bapak saya dapat menjalankan dutynya seperti biasa besok...dan semoga hari² mendatang banyak keriangan baru yang akan tercipta ....





No comments: