Wednesday, February 25, 2004

Bantal atau......?

Kalau bercerita mengenai hal yg satu ini pasti kami akan merasa ngeri mengenangkan satu peristiwa yg memberikan impak besar dalam hidup kami....wahai makcikku ijah.....masih kah kau ingat..pada waktu itu...?..di malam sepi....kita melihat sesuatu yg kita pun tidak pasti apa.....??

.......Malam itu saya dan kakak saya dan juga makcik saya memutuskan untuk tidur sebilik di bilik yg kini menjadi bilik rasmi makcik saya setiap kali dia kembali ke tanah tumpah darahnya.Bilik itu tidaklah sebesar mana...tapi cukuplah untuk memuatkan 3 orang gadis remaja yg waktu itu slim dan anggun gitu...tapi itu duluuu......
.......Malam itu saya sebagai anggota yg paling kecil ditempatkan di tengah²...makcik saya di sebelah kanan dan kakak saya di sebelah kiri....di bahagian atas kepala kami adalah jendela yg hanya ditutup dengan langsir yg agak² jarang kainnya.
.......Malam itu juga...ketika masing² sedang lena dengan mimpi masing²...tiba²...*gedebuk*..bantalku jatuh dari atas katil......

[me]:ijah...bantal saya jatuh...(sambil melihat ke arah bantal yg jatuh)
[makcik saya]: ndak payah lah ambil...besok saja (sambil melihat ke arah bantal yg jatuh)
[me]:(sambil memerhatikan bantal yg jatuh...mmm..)

Besok pagi...
kokokokkokkkkkkkkkk............(bunyi ayam berkokok)
kelihatan 3 dara pingitan yg masih di atas katilll
(sayup² kedengaran suara nenek memanggil kami-"agatah kamu mandi...!!! bikin kupi....!!")

sambil menggosok²kan mata yg masih bertaik mata...dan melap air liur di selimut makcik saya ...saya pun memulakan topic pagi itu dengan.....

[me]:Ijah...semalam ijah sedar ka time saya kasi bangun ijah...
[makcik saya]: iya..bantal kau jatuh kan....
[me]:iya...hmm (sambil saya melihat ke tempat bantal yg jatuh semalam)..tiada sudah tu bantal
[makcik saya]:(melihat ke bawah)....erk..semalam ko perasan ka bantal tu panjang?
[me]:iya..mm..warna dia putih...
[makcik saya]:iya...

kami menyedari kami tidak mempunyai bolster mahupun bantal berwarna putih......sambil saya memandang wajah makcik saya dengan pandangan resah gelisah...makcik saya pula membalas pandangan itu dengan hairan kepada kakak saya....dan kakak saya pula membalas pandangan dengan ke ke'confused'an....

[me]:ijah.......macam mana lah kalau malam tu saya ambil tu bantal.....
[makcik saya]:....erk.....
[ani]: Saya ndak perasan sebab saya tidur mati.(ketinggalan!)

sehingga kini......ia masih menjadi tanda tanya....ada kah ia bantal?...yg menyerupai ehem..ehem.......ataupun...ehem ehem yg menyerupai bantal???
nenek saya pun tidak dapat memberikan penjelasannya....

[me]:nek...apa bah benda tu?...di bawah katil lagi tu..mengadap jendela...
[nenek]:atutah kamu ndak cuci kaki!!
[me]:........(apa kaitannya wahai nenekku??)

dan sekarang bilik itu sering dibiarkan kosong......kecuali kalau makcik saya pulang ke sini....so, nasihat saya kepada makcik saya...berhati²lah jika bantal anda jatuh...mungkin..
a)bantal yg benar² bantal yg jatuh
b)suami anda yg jatuh
atau...
c)benda yg sama.....yg kita temui suatu ketika dulu.........

Jangan biarkan diri anda diselubungi oleh misteri.........

No comments: