Wednesday, October 06, 2004

SIAPA TIDUR DI SEBELAH UMI?

Bila malam menjelma sahaja pasti akan ada persengketaan di antara Adik & Acap. Persengketaan yang selalunya mengambil masa yang agak panjang untuk mencapai kata sepakat. Persengketaan ini sebenarnya disebabkan Acap & Adik ingin berebut tempat dan posisi...' SIAPA YANG AKAN TIDUR DI SEBELAH UMI'

Sebenarnya jalan penyelesaiannya sangat lah mudah jika dilihat dari segi teknikal iaitu:

  1. Acap tidur di sebelah kanan katil.
  2. Adik tidur di sebelah kiri katil.
  3. Umi tidur di tengah katil.

Kelihatan adil bukan? Namun ia tidak semudah yang digambarkan kerana mereka berdua berdegil untuk berada di posisi tengah.

Jadi bagaimanakah caranya untuk saya berada di samping mereka jika mereka berdua ingin tidur di tengah?

Caranya adalah...

  1. Acap tidur di tengah.
  2. Adik tidur di tengah.
  3. Umi tidur di kiri dan kanan.

Tapi, bagaimanakah caranya? Adakah saya harus men'duplicate' kan diri seperti bakteria 'paramesium' atau pun saya harus menyelidiki apakah saya sebenarnya mempunyai kembar seiras yang mana kami telah terpisah sejak lahir, dan kemudian menyuruh dia tidur di sebelah kiri dan saya di sebelah kanan?

Tidak, semuanya tidak relevan sama sekali. Cara²nya adalah...

  1. Disebabkan waktu tidur Acap dan Adik selalu tidak sama, maka saya akan membiarkan Acap tidur di tengah dan saya tidur di posisi kiri katil, dan adik ketika itu pasti masih dengan pensel warna dan drawing booknya. Nah, biarkan saja si Adik melukis..
  2. Bagaimana adik bisa berkompromi untuk merelakan posisi tengah diambil? Caranya sangat mudah, saya akan mengatakan kepada Adik :setelah Acap tidur saya akan memindahkan Acap ke posisi kiri, dan Adik akan mendapat tempat di posisi tengah. Jika adik masih tidak bersetuju, maka saya akan mengatakan yang saya tidak akan memberikan komen yg bernas lagi setiap kali adik melukis. Saya yakin cara ini sangat efektif dan munasabah.
  3. Selepas Acap tidur saya pun memindahkan Acap dengan sekuat tenaga fizikal dan mental ke posisi kiri, dan adik pun berpindah ke bahagian tengah dan saya pula ke bahagian kiri.
  4. (Dibaca dalam slang indonesia ya) Nah, ibu-ibu..berarti bisa dibuktikan yang cara² tersebut sangat praktis sekali, Acap dan Adek bisa berada di posisi tengah walaupun selepas itu tempat Acap diganti sama Adeknya., dan Uminya juga telah berada di posisi kiri dan kanan sesuwei mengikut tips² yang diberikan.

Selamat mencoba!


No comments: