Saturday, March 27, 2004

Tikar RM5.90.

Sungguh malas rasanya untuk ke opis hari ini..nasib baiklah di hari sabtu kami boleh berpakaian tidak formal. Maka saya memilih untuk memakai jeans dan baju besar kepunyaan suami saya..

Kemalasan yg saya alami ini semakin membara lagi apabila gaji bulan ini yg ditunggu² tak kunjung tiba. Padahal saya telah berjanji akan membelikan vcd 'pisang berbaju tidur'(bananas in pyjamas) untuk Acap...:-(

Jadi weekend ini kami hanya menghabiskan waktu di rumah sajalah..sambil menonton tv..menonton tv...nak cari kayu..nak cari kayu...nak cari kayu....

Semalam saya, adik dan acap tidur di atas katil setelah hampir seminggu tidur di lantai beralaskan tikar RM5.90. Saya pun tidak pasti tikar ini diperbuat daripada apa...tapi mengikut firasat bapa saya, tikar yg hanya berharga RM5.90 sahaja ini diperbuat dari sejenis rumput. Ianya tidak lah sebesar mana cukuplah untuk kami 3 beranak berbaring di atasnya.

Saya telah terpanggil untuk membeli tikar RM5.90 ini kerana Acap & Adik suka menonton TV sambil menyandar di almari baju yg bertentangan dengan TV. Saya kasihan melihat merekan yg kadang merasa tidak selesa menyandar di tepi almari yg keras itu. Maka saya pun mengambil inisiatif membeli tikar RM5.90 ini dengan harapan mereka boleh berbaring² di atas tikar RM5.90 sambil menonton tv dengan bergaya sekali..

Setelah membeli tikar RM5.90 ini saya pun membentangkan tikar terbabit di ruang berhadapan dengan tv. Maka saya, dengan ini merasmikan tikar tersebut dengan meletakkan bantal di atasnya...yahuu..saya pun melonjak riang kerana akhirnya saya tidak perlu menonton jarak jauh di atas katil...seketika saya lupa tujuan asal membeli tikar RM5.90, ia sebenarnya untuk kesenangan anak² saya menonton tv...maka saya pun jadi lupa diri...dan kelihatan sedikit biadap kerana telah menguasai tikar tesebut tanpa memikirkan efek terhadap perkembangan mental anak² saya...

Tapi, keriangan saya itu tidak berpanjangan..kerana ia telah memberikan buah fikiran terhadap kedua anak saya, dan sekiranya kami di alam kartun pasti saya boleh melihat sebiji mentol yg sedang menyala di atas kepala mereka...dan mereka mengatakan..

Acap & Adik: Umi bestnya ada tikar..Sekarang kita tidur sini sajalah ok.

Umi: sini untuk tengok tv saja lah..sakit badan ni tidur sini..

Acap: kenapa umi mau tidur sini kalau sakit badan

Umi: Ini kejap saja..nanti malam tidur di katil

Adik: Adik ndak mau tidur atas katil!

Acap: Acap pun ndak mau tidur atas katil..umi jahat.Umi sendiri tu yg mau tidur di tikar...umi ndak mau share

Umi: oh tidak anakkku...

Acap & Adik: Umi mesti tidur sama Acap & Adik di tikar...!!

Umi: baiklah :(

Setelah hampir seminggu saya pun tidak tahan lagi menanggung kesakitan badan yg teramat sangat..Maka saya pun tidak boleh bertolak ansur lagi...saya menjangkakan Acap & Adik akan terus memaksa saya...rupa²nya semalam

Acap: Umi..kita tidur di katil sudah?

Umi: iyah...( ndak layan sgt.)

Adik: Umi, adik ndak mau tidur di tikar lagi..

Umi: what? :)))))

Adik: banyak nyamuk..ini adik kena gigit nyamuk (sambil menjukkan...emm..kudis)

Umi: dui..kesian..

Acap: Acap pun ndak mau tidur di tikar..Kaki Acap kena gigit lipas

Umi: Mana ada lipas

Acap: Ada bah..ini Acap kena gigit..(sambil menunjukkan emmm...kudis juga)

Umi: Nah kan..itu la..umi pun ndak suka bah tidur di atas tikar..

Acap: Napa?

Umi: Sebab umi pun kena gigit juga...

Adik: Apa yg gigit umi..kasi tunjuk adik

Umi: em..emm..

Acap: Apa??

Umi : nyamuk juga

Adik: mana boleh sama!

Umi: kena gigit semut.

Adik: Mana??..tunjuk..

Umi: Ini...Ini..dan Ini...ini ada lagi...(sambil menunjukkan benar² kesan gigitan nyamuk & semut)

Adik & Acap: Itu bukan kena gigit semut..itu kudis...

Umi: :(

dan semalam kami bertiga pun kembali tidur di atas katil...dengan lena nya...

No comments: